Terug naar overzicht

Hoe eet ik gezond tijdens mijn zwangerschap?

Veel zwangeren vinden het lastig wat ze nu wel en niet mogen eten tijdens hun zwangerschap. Daarom hebben wij alles voor je op een rijtje gezet. Missen we nog iets, of heb je nog een aanvulling of tip, dan horen we dat natuurlijk graag.

Tijdens je zwangerschap is het vooral belangrijk dat je gezond en gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf. Zo krijgt je baby de voedingsstoffen binnen om te groeien.

Varieer volop met groente en fruit en wissel vis, peulvruchten, vlees en eieren af.

Foliumzuur en vitamine D

Tijdens de zwangerschap heb je van foliumzuur en vitamine D meer nodig dan je uit je eten kan halen. Neem daarom extra foliumzuur (400 microgram per dag vanaf je zwangerschapswens tot en met de tiende week van je zwangerschap) en vitamine D (10 microgram per dag) tijdens je zwangerschap.  

Calcium voor een goede botopbouw

Neem 3 porties melkproducten per dag.                                     

IJzer om bloedarmoede te voorkomen

Eet volkorenbrood en vlees of vleesvervanger. Neem bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten, zoals groente en fruit (of een glas jus d’orange). Dan neemt je lichaam gemakkelijker ijzer op. 

Hoe eet ik gezond tijdens mijn zwangerschap jus d orange Kraamzorg de Waarden

Vetzuren in vis                                                 

Vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht bij ongeboren baby's. Eet 1 keer per week vis, bij voorkeur vette vis, zoals sardine, zalm, makreel en haring. Bepaalde vis kun je beter vermijden. Bekijk hiervoor onderstaande tabel.

Niet te veel vitamine A

Te veel vitamine A verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Je mag daarom niet meer dan 3.000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. Maak je niet ongerust. Een teveel aan vitamine A komt bijna niet voor, tenzij je vaak lever of leverproducten eet of vitamine A supplementen slikt. Daarom is het belangrijk om die producten niet te nemen.

Deze producten kun je beter mijden tijdens je zwangerschap:

Vlees

Neem geen rauw vlees of vleeswaren gemaakt van rauw vlees. Verhit rauw vlees door en door. Zo dood je eventuele ziekmakers zoals Toxoplasma gondii.

  • Geen rauw vlees* (tartaar, carpaccio, halfdoorbakken biefstuk)                          
  • Geen rauwe, gerookte of gedroogde vleeswaren* (filet americain, ossenworst, theeworst, boerenmetworst, chorizo, rosbief, rauwe ham, parmaham, salami, cervelaat)             

Lever                          

In leverproducten zit veel vitamine A. Te veel vitamine A verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Je krijgt niet te veel vitamine A binnen als je lever en leverproducten vermijdt. Een enkele keer leversmeerworst of leverpaté kan wel. Neem dan maximaal een boterham met dit beleg op een dag

  • Geen lever
  • Liever geen leversmeerworst of leverpaté

Vis  

Eet geen rauwe vis (waaronder haring en sushi), of gerookte kant-en-klare vis uit de koeling. Deze kan de Listeria-bacterie bevatten zitten. Vis is heel gezond, maar sommige soorten kunnen zware metalen bevatten. Eet daarom geen roofvissen en niet meer dan 2 porties vette vis per week en varieer met vissoorten. Verhit ze altijd goed. 

  • Geen gerookte kant-en-klare vis uit de koeling* (gerookte zalm, makreel), zowel vacuümverpakt als andere soort verpakking                     
  • Geen Sushi met rauwe vis en rauwe haring                     
  • Geen rauwe schaal- en schelpdieren* (kreeft, garnalen, krab, mosselen, oesters, coquilles, kokkels)                           
  • Geen roofvissen (zwaardvis, tonijn, haai, koningsmakreel). Tonijn uit blik is geen probleem.               
  • Geen wilde paling en wolhandkrab uit Nederlandse wateren. De meeste paling in de supermarkt is kweekpaling en is veilig.                     
  • Vette vis (makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel). Verhit deze vis altijd door en door. Haring kun je eten als je het goed verhit of als het uit blik komt. Maximaal 2x per week

Hoe eet ik gezond tijdens mijn zwangerschap vis Kraamzorg de Waarden

Zuivel en eieren

Eet geen kaas gemaakt van rauwe melk. Deze kan bacteriën bevatten die schadelijk zijn voor de baby in je buik. Op het etiket staat dan 'au lait cru' of 'gemaakt van rauwe melk'. Staat er alleen 'melk' op het etiket, dan kun je ervan uitgaan dat het veilig is.             

  • Geen zachte en harde kaas gemaakt van rauwe melk*. Op het etiket staat dan 'au lait cru' of 'gemaakt van rauwe melk'. De meeste kazen zijn gemaakt van verhitte melk, zoals veel harde kazen, mozzarella en feta. Deze kun je wel gewoon eten.                          
  • Geen rauwe eieren* en producten met rauwe eieren, zoals zelfgemaakte mayonaise of zelfgemaakte tiramisu. Uit de supermarkt zijn deze producten wel veilig. Let bij tiramisu op dat er geen alcohol inzit.                           
  • Geen rauwe melk*. Melk uit de supermarkt is gepasteuriseerd of gesteriliseerd en kan geen kwaad.                        

Dranken      

  • Geen alcohol                                     
  • Dranken met veel cafeïne (koffie of energiedrankjes), maximaal 1 per dag
  • Venkelthee en anijsthee,1 à 2 glazen per dag          
  • Zoethoutthee, 1 à 2 glazen per dag 

Overig                              

  • Keukenkruiden: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en peper. Gebruik niet te veel van deze kruiden                     
  • Dropjes, maximaal 2-3 per dag          
  • Geen rauwe kiemgroenten, bijvoorbeeld taugé *                          

* Dit product kun je wel eten als je het goed verhit.

Bron: voedingscentrum.nl

Laat je reactie achter

Posting comment as a guest.
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location
Kraamzorg aanvragen?

Kraamzorg aanvragen?

Spreekt onze kraamzorg je aan? Meld je dan aan en je ontvangt een uniek kadootje tijdens de intake. 

Aanmelden kraamzorg

Advies nodig?

Vraag het aan Sanne

Blijf op de hoogte
en praat mee

Advies nodig?