Gefeliciteerd, je wordt vader!

Elke zwangerschap is bijzonder en uniek, geniet er van!
Maar ook voor de aanstaande vader komt er veel op je af, daarom staan wij voor je klaar

Papagina week 19 - je kan de baby voelen

  • Zet de champagne maar vast koud! Alcoholvrij, dat wel. Ze is bijna op de helft!
  • Nog meer reden tot vrolijkheid: grote kans dat je vrouw de baby nu echt kan voelen.
  • Omdat haar hypofyse actiever is, kan je vrouw meer gaan zweten.
  • Je ergert je soms aan alle aandacht die zij krijgt.
  • En verlangt terug naar de tijd waarin niet alle gesprekken door baby's & buiken werden gedomineerd.

Babyberichten voor week 19

  • Hij zet nu zo'n 250 gram op de weegschaal.
  • De kalkproductie draait overuren. Niet alleen om de botten aan te sterken, maar om in de kaken het 'cement' voor de eerste melktanden aan te maken.
  • Het grootvaderschap is nog ver weg. Maar, als er een meisje in ontwikkeling is, is ze nu al bezig met de eerste voorbereidingen: in haar eierstokken worden de eerste van vele miljoenen eicellen aangemaakt. Bij de geboorte zijn er nog een half miljoen over: ruim voldoende om opa mee te worden.

Week 19 Papagina haar Kraamzorg de Waarden

  • Zijn hele lichaam wordt geleidelijk bedekt door een laagje dun, zijdeachtig haar. Dit lanugohaar is een erfenis van onze evolutie, deze haargroei stamt uit de tijd dat wij nog als wollige Neanderthalers uit de buik kwamen. Een paar weken voor de geboorte wordt het lanugohaar afgestoten. Ongeveer drie maanden na de geboorte, verschijnt het echte haar.

VaderVraag - Mijn vrouw is voor, tijdens en na de zwangerschap blijven roken, hoe schadelijk is dat?

We weten het allemaal: roken is zowel voor, tijdens als na de zwangerschap bijzonder schadelijk. Roken kan leiden tot verminderde vruchtbaarheid. En geeft tijdens de zwangerschap meer kans op een miskraam of te vroeg geboren kinderen. Het geboortegewicht van de baby is gemiddeld 250 gram lager en in het eerste levensjaar van de baby is de kans op luchtweginfecties en wiegendood groter. In de buik is de baby een deel van het lichaam van je vrouw. Wanneer zij rookt, komen schadelijke stoffen als nicotine en koolmonoxide in haar bloedsomloop terecht. Vervolgens worden die stoffen doorgegeven aan het bloed van jullie baby. Dit heeft schadelijke gevolgen voor de baby. Naast zelf roken, vormt ook het zogenaamde passieve roken een risico voor het kind. Wanneer je vrouw veertig uur per week met een gemiddelde roker in een doorsnee kamer verblijft, krijgt zij een hoeveelheid schadelijk stoffen binnen die gelijk staat aan ongeveer vijf sigaretten per dag.

Ik rook ook door, maakt dat wat uit?

En dan hebben we het nog niet (echt) over jou gehad. Want als jij gewoon doorrookt, toon je je weinig ondersteunend tegenover je vrouw en op de lange termijn ook tegenover je kind. Volgens een Australisch onderzoek kijken kinderen van rokende ouders meer televisie, hebben ze een grotere kans op vetzucht en bewegen minder. Daarnaast is er statistisch bewijs dat ze in hun eerste twee levensjaren vaker naar de dokter moeten. Maar de geweldigste bijdrage die jij als rokend rolmodel aan je kroost kunt leveren is de gedachte dat roken normaal is en dat de gevolgen best wel meevallen. De kans dat je kinderen gaan roken als jij rookt is twee keer zo hoog als bij kinderen van niet-rokers. Als je je toch niet kunt beheersen, rook dan uitsluitend en alleen buiten, buiten het bereik van de kleine. Weeg het risico dat mensen je een zeikerd vinden af tegen het toegenomen risico dat je kind astma ontwikkelt, of aan de wiegendood overlijdt. Nou, dat was helemaal niet zo moeilijk, hè? Jaag je rokende bezoek de tuin in, of het balkon op.

Checklist

  • Ga aan de slag als Personal Coach van je vrouw
  • Zeker als je vrouw een type is dat toch al zelden een hockeystick of volleybal beetpakt, kan ze de neiging hebben de komende maanden eens lekker uit te buiken. Heel begrijpelijk, maar aan jou de taak haar verlangen naar een bestaan als couch potatoe in te tomen. Lichaamsbeweging is het devies. Als je vrouw beweegt, stroomt er meer bloed – en dus meer voeding – naar je baby. Regelmatig bewegen zorgt er ook voor dat je vrouw minder last heeft of krijgt van zwangerschapskwalen zoals verstopping of spataderen. En: ze slaapt beter, houdt haar gewicht in de hand en heeft meer energie. Bovendien nemen kracht en conditie toe. Vanzelfsprekend meld jij je aan als haar Grote Inspirator, maar overdrijf niet. Laat dat weekendje Ardennen met veel mountainbiken en Abseilen maar even zitten. De truc is: rustig beginnen en haar vooral niet pushen als ze zich moe voelt. Welke sport je ook samen gaat doen, drie keer per week een uurtje heeft veel meer effect dan één weekend uren achter elkaar sporten. Bovendien heb je dan minder kans op blessures. Je vrouw is daar nu gevoeliger voor omdat het zwangerschapshormoon progesteron ervoor zorgt dat ze wat 'losser' in haar gewrichten zit. Niet forceren dus! Hier een aantal suggesties voor sporten die je samen kunt gaan doen:
  • Wandelen
  • Hardlopen (als ze dit al regelmatig doet en zolang haar lichaam het toelaat)
  • Fietsen
  • Zwemmen. De opwaartse druk van het water geeft een gevoel van gewichtloosheid: prettig voor haar als de buik al wat dikker is of als ze flink is aangekomen.
  • Fitness, zolang ze de oefeningen in haar eigen tempo – dus rustiger dan normaal – doet.
  • Tennis of badminton (squash wordt al snel te intensief)
  • Golf
  • Yoga 
Kraamzorg aanvragen?

Kraamzorg aanvragen?

Spreekt onze kraamzorg je aan? Meld je dan aan en je ontvangt een uniek kadootje tijdens de intake. 

Aanmelden kraamzorg

Advies nodig?

Vraag het aan Sanne

Blijf op de hoogte
en praat mee

Advies nodig?