Blog, vlog en nieuws

Benieuwd wat onze moeders
zeggen over ons? Bekijk de video's

Terug naar overzicht

Zwanger en moe? Neem powerfood!

Tijdens je zwangerschap ben je vaak moe, heel moe. Het beste is om toe te geven aan je vermoeidheid. Maar helaas is dat niet altijd mogelijk en moet je toch door die dip heen. De vermoeidheid wordt meestal na 12 weken minder en dan voel je je weer een stuk fitter. Tegen het einde van je zwangerschap kan de vermoeidheid weer terugkomen. Vaak slaap je dan ook niet zo goed meer, je moet regelmatig naar het toilet en je buik kan in de weg gaan zitten.

Waarom ben je zo moe?

Drie belangrijke oorzaken:

  • Je hormoonhuishouding wordt overhoop gehaald.
  • Je hele lichaam verandert. De samenstelling en de hoeveelheid bloed, je spijsvertering, stofwisseling en de werking van de longen, nieren en urinewegen: het verandert allemaal onder invloed van zwangerschapshormonen.
  • In je lichaam groeit razendsnel nieuw leven, dat een flinke portie energie opeist.

Je wilt graag de dingen blijven doen je leuk en belangrijk vindt. Om fit genoeg te zijn moet je voldoende energie tot je nemen via je voeding. Deze brandstof heeft je lichaam nodig om goed te kunnen functioneren. Juist als je zwanger bent, ben je wat sneller door je brandstof heen en kun je wel wat extra energie gebruiken.

zwanger en moe zwangere leuke dingen winkelen Kraamzorg de Waarden

Maar wat helpt er tegen vermoeidheid, behalve je rust nemen? Powerfood, vol vitamines en mineralen! Powerfood is ook zeer geschikt als je tijdens je zwangerschap snel wat flauw wordt. Daarnaast is het vaak makkelijk klaar te maken. Zo geef je jezelf in korte tijd een boost en werk je aan een gezonde levensstijl.

Wat is powerfood?

Dit zijn:

zwanger en moe powerfood ei Kraamzorg de Waarden

  • Eieren
  • Avocado
  • Halfvolle melk
  • Gedroogd fruit
  • Noten en zaden
  • Broccoli
  • Banaan
  • Volkorencracker met appelstroop en een glas sinaasappelsap
  • Mueslireep
  • Yoghurtshake met vers fruit.  Lees hier meer over de voeding 

Nog wat tips die het je misschien iets makkelijker maken

  • Drink voldoende, maar niet teveel na 20:00 uur.
  • Eet gezond, gevarieerd en regelmatig kleinere hoeveelheden
  • Blijf bewegen, maak een wandeling of ga een stukje fietsen. Je zult zien dat je ervan opknapt.
  • Blijf in bed, ook al kun je niet gelijk slapen. Probeer overdag ook wat te rusten als je werk en je gezin het toelaten.
  • Slaap op je linkerzij, de doorstroming van bloed naar de placenta is beter en baby wordt zo beter voorzien van zuurstof en voedingsstoffen. Gebruik eventueel een kussen of opgevouwen handdoeken onder je knie en buik. 
  • Powernaps, doe een dutje op de bank als je tijd hebt of bijvoorbeeld vlak voor het eten koken. 
  • Pas je werkschema aan, overleg met je baas en kijk welke mogelijkheden er zijn.
  • Breng de kinderen een middag weg, zo kun je rustig even bijslapen.

Hou vol

Zoals gezegd is de vermoeidheid bij de meeste vrouwen een tijdelijk kwaaltje. De ergste vermoeidheid tijdens de zwangerschap is meestal tijdens de eerste weken. Rond week 12 wordt het (hoogstwaarschijnlijk) beter!

Dit zijn onze tips, heb je zelf ook nog een goede tip? Laat hem hieronder achter!

Laat je reactie achter

Posting comment as a guest.
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location
Kraamzorg aanvragen?

Kraamzorg aanvragen?

Spreekt onze kraamzorg je aan? Meld je dan eenvoudig aan via deze button en je ontvangt als dank een uniek kadootje tijdens de intake. 

Aanmelden kraamzorg

Advies nodig?

Vraag het aan Sanne

Blijf op de hoogte
en praat mee

Advies nodig?