Blog, vlog en nieuws

Benieuwd wat onze moeders
zeggen over ons? Bekijk de video's

Terug naar overzicht

FBTO past reclame aan naar aanleiding van klacht van de kraamzorgsector

Hierbij stellen wij u op de hoogte van het bezwaar, gemaakt door de kraamzorgsector, tegen de reclame van FBTO en de uitkomst van dit bezwaar.
Zorgverzekeraar FBTO heeft zowel haar televisie als radioreclame aangepast naar aanleiding van een op 9 december 2015 ingediende klacht door de sector kraamzorg.


Aanleiding van de brief

In de reclame van FBTO over de zorgverzekering voor 2016 gaat het onder meer over kraamzorg. De inhoud van deze reclame is volgens de sector kraamzorg (NBvK, KCKZ en Bo Geboortezorg) erg misleidend en neigt zelfs naar discriminatie van homoseksuelen. Tenslotte kunnen natuurlijk ook homoseksuelen behoefte hebben aan en gebruik maken van kraamzorg, bijvoorbeeld via adoptie.

Schets van de reclame

In de reclame werd aangegeven dat er een kleine kans in dat de twee mannen die in de televisie reclame in beeld werden gebracht behoefte hebben aan kraamzorg maar een grote kans dat ze er wel voor betalen. Daarna gaf de hoofdrolspeelster aan dat zij ook allemaal dingen in haar pakket heeft zitten die zijzelf niet gebruikt. De voice-over zei vervolgens dat ze zelf kan kiezen wat ze in haar pakket opneemt naast de basisverzekering.

Boodschap van de sector

Met deze uitspraken suggereerde FBTO volgens de sector kraamzorg dat kraamzorg niet in de basispakket zit en het mogelijk is om niet aan kraamzorg mee te betalen. Dit is absoluut niet correct, gezien de plek van kraamzorg in de basisverzekering en het solidariteitsbeginsel waarop de zorgverzekering in Nederland is gebaseerd. ledere burger is verzekerd voor kraamzorg en betaald daar dus ook aan mee, net als aan bijvoorbeeld wijkverpleging. Overigens is dit jaar nogmaals bekrachtigd door minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport dat kraamzorg noodzakelijke zorg is en daarmee in het basispakket hoort.

De kraamzorgsector verzocht daarom FBTO dringend de reclames niet meer uit te zenden, of dusdanig aan te passen dat deze niet meer misleidend is voor burgers.

Antwoord van FBTO

In een schrijven van 18 december 2015 geeft FBTO als reactie aan het zeer te betreuren dat de reclame die FBTO momenteel uitzendt als onjuist kan worden ontvangen. Ze geeft aan dat het beslist niet de intentie is om mensen te misleiden. Maar zegt wel te begrijpen dat de commercial anders geïnterpreteerd kan worden dan bedoeld door FBTO.

Besluit FBTO

FBTO heeft dan ook besloten  de betreffende tv- en radiocommercial niet meer in deze vorm uit te zenden. “Er is gekozen om deze zo snel mogelijk te vervangen voor een andere versie waarin alleen melding wordt gemaakt dat FBTO geen uitgebreide (aanvullende) pakketten heeft en de consument zelf – naast de basisverzekering - kan kiezen uit modules die bij hem/haar passen.”

Ten slotte

Bo Geboortezorg is net als de NBvK en het KCKZ zeer verheugd dat FBTO de klacht van de kraamzorgsector ter harte neemt en de reclames ondertussen heeft aangepast.

Laat je reactie achter

Posting comment as a guest.
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location
Kraamzorg aanvragen?

Kraamzorg aanvragen?

Spreekt onze kraamzorg je aan? Meld je dan eenvoudig aan via deze button en je ontvangt als dank een uniek kadootje tijdens de intake. 

Aanmelden kraamzorg

Advies nodig?

Vraag het aan Sanne

Blijf op de hoogte
en praat mee

Advies nodig?